Asya kwam in 2002 naar Nederland vanuit Turkije, uit de stad Samsun, bij de Zwarte Zee. Ze werkte na school eerst als winkelmanager in een warenhuis, daarna als vertegenwoordiger. Eenmaal in Nederland kreeg ze eerst Nederlandse les en werkte daarna twee jaar bij de gemeente Rotterdam als receptioniste, tussen 2005 en 2007, waar ze terecht kwam na het ROC. Daarna rondde ze de detailhandelsschool af en besloot ze dat ze voor zichzelf wilde beginnen.
Doorzetter
Asya deed eerst een marktonderzoek naar welke kansen er waren in het ondernemerschap in Nederland. Toen ze in gesprek raakte met de eigenaar van een schoonmaakbedrijf, sprak dat haar erg aan. De gemeente zag liever dat ze een vervolgopleiding ging doen en gaf haar slechts drie maanden de tijd om haar bedrijf op te starten. Ze startte toch schoonmaakbedrijf Acacia, genoemd naar haar dochter. Ze liet folders maken en ging in een week tijd alle hotels in Amsterdam langs. Uiteindelijk vond ze een hotel waar ze drie dagen per week aan de slag kon.
Ze werkte toen al bij stichting Doras als vrijwilliger, waar ze vrouwen hielp die geïsoleerd zijn omdat ze niet goed Nederlands spreken. Ze kon bij de stichting meedoen met aanbesteding voor de schoonmaakwerkzaamheden die werden uitbesteed. Asya ging samen met haar boekhouder aan de slag met een offerte, en werd uitgenodigd voor een gesprek en won de aanbesteding, voor vijf dagen in de week, vijf uur per dag, naast het werk in het hotel. Tussentijds behaalde zij ook haar vakdiploma’s: eigenaar schoonmaakbedrijf, en het certificaat communicatie en assertiviteit.
Bouwoplevering
Toen ze bij de gemeente haar bedrijfsresultaten kon laten zien, mocht ze haar bedrijf voortzetten. Na een jaar mocht ze ook op vier andere vestigingen van de stichting schoon gaan maken. Dat lukte haar niet meer alleen en ze schakelde andere zzp’ers in om voor haar te werken.
Acacia groeide snel en groeit elk jaar verder, Asya wordt bijna iedere dag wel gebeld. Haar klanten geven haar via via door aan nieuwe klanten, zowel bedrijven als particulieren. Asya onderscheidt zich van andere schoonmaakbedrijven door goed te luisteren naar de wensen van haar klanten en ze haar volledige aandacht te geven. Ze gebruikt milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen en vindt het belangrijk dat haar personeel van het werk houdt. Ze werkt met ieder nieuw personeelslid de eerste keer altijd mee en kijkt of diegene er wel past.
Sinds 2017 werkt ze samen met verschillende bouwbedrijven; haar werknemers doen de bouwoplevering. Naast schoonmakers levert ze ook timmermannen en klusjesmannen om te helpen bij de bouw. De klusjesmannen ruimen op en doen kleine klussen. Een combinatie kan ook: ze heeft een echtpaar in dienst dat samen naar een klant gaat. De vrouw maakt dan schoon en de man doet de zwaardere klusjes, zoals ramen lappen, de tuin onderhouden en zelfs schilderen. Ze werkt in heel Noord-Holland.
Levendigheid
Asya wilde altijd al ondernemen, net als haar vader die in Turkije ook altijd bezig was met handel. Dat ze een schoonmaakbedrijf zou gaan runnen, had ze niet van tevoren kunnen bedenken. Ze werkt nu harder dan ooit, maar geniet er enorm van haar eigen uren te kunnen bepalen: ‘Als ik met de kinderen naar het strand wil, dan doe ik dat’.
Ze kwam in Amsterdam terecht nadat ze eerst in Gouda had gewoond, toen ze in Nederland aankwam. Opgegroeid in een grote stad vond ze het er erg saai. Toen ze in Amsterdam ging wonen, voelde dat meteen als haar plek: ze geniet van de levendigheid in de stad. Als ze thuis in Noord op de bank zit en muziek hoort in het centrum, wil ze daar meteen heen: ‘Je voelt hier dat je leeft’. Ze geniet ervan dat de kinderen buiten kunnen spelen, dat ze goed contact heeft met de buren en dat er in Amsterdam altijd leuke activiteiten zijn voor de kinderen.
Karakter
Asya leerde enorm veel sinds de tijd dat ze startte en runt nu een succesvol schoonmaakbedrijf. Ze kan er nog steeds van genieten om de naam van haar bedrijf op het busje te zien staan. Het succes van haar bedrijf hangt waarschijnlijk samen met het feit dat haar klanten weten dat wat ze doet, dat met hart en ziel doet, en simpel weg kwaliteit levert in al haar diensten waarop zij ook garantie geeft. Als ze het niet goed kan doen, doet ze het liever niet. Dat is een van haar karaktertrekken. Ook vindt ze het belangrijk dat haar klanten blij zijn, dan is ze zelf ook blij. Grotere schoonmaakprojecten kan ze prima realiseren. Bij (eventuele) problemen gaat direct ze op zoek naar oplossingen voor dat probleem. Als het moet kan ze binnen een dag twintig personeelsleden regelen. Haar motto is daarbij: “geen woorden, maar daden.”
In de toekomst wil Asya nog vijftien jaar werken, dan zijn haar kinderen groot genoeg om haar bedrijf over te nemen. Daarna wil ze een wereldreis maken en naar arme landen afreizen om kinderen in nood te helpen en daar dan haar werk van maken omdat ze van kinderen houdt. Maar om dat te realiseren moet haar bedrijf eerst nog groter groeien.