Salestrainer René van Stein is een echte Amsterdammer, geboren in Slotervaart en opgegroeid in Bos en Lommer. Hij woont sinds 1999 met zijn gezin in Oostzaan en denkt er regelmatig over na om naar Drenthe te verhuizen en daar de rust en ruimte op te zoeken. Maar dan realiseert hij zich al weer snel: Amsterdam is en blijft mijn plekje en moet binnen bereik zijn. Sinds 2011 is hij zelfstandig salestrainer. Klanten van zijn bedrijf Van Stein Consultancy zitten niet alleen in Amsterdam, maar door heel Nederland, zelfs door heel Europa: 40% van zijn omzet komt van internationale klanten zoals Philips, Syngenta en Honeywell. Hij spreekt inmiddels net zo goed Engels als Nederlands; hij gaf zo veel trainingen in het Engels dat hij het soms zelfs beter spreekt dan native sprekers.
Zelfstandig salestrainer
René startte zijn carrière als verkoper binnendienst bij Koninklijke Martens Brandkasten, waar hij drie jaar werkte. Na nog twee salesfuncties bij verschillende bedrijven ging hij in 2001 als accountmanager bij Dell aan de slag. Daar vond hij het ontzettend leuk om trainingen volgen, maar nóg leuker om het geleerde aan anderen uit te leggen: een nieuwe roeping als trainer was geboren. “Ik ben van huis uit gewend veel aandacht te krijgen en als trainer sta ik continu in de aandacht, dus die rol past goed bij mij. Als ik geen trainingen geef, zak ik in qua energie.”
In 2011 werd René ziek: een burn-out. De buitenlandse reizen, het harde werken en de hoge eisen die hij aan zichzelf stelde, braken hem op. Na een jaar besloot hij voor zichzelf te beginnen als zelfstandig trainer en hij geniet na vijf jaar nog steeds van de afwisseling en vrijheid die dat biedt. Zijn trainingen geeft hij zelfstandig en via trainingsbureaus.
Mensen die René als zelfverzekerde salestrainer kennen, zullen zich misschien verbazen dat hij zich regelmatig zorgen maakt. Of er wel genoeg omzet, klussen en deals zijn om zijn doelstellingen te halen. Tot nu toe is hem dat altijd gelukt, door de strategieën die hij tijdens de cursus doceert, zelf toe te passen.
Beter worden
Naast de vele afkortingen die René gebruikt om de cursist salesstrategieën te laten onthouden, verwerkt hij ook regelmatig elementen van NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) in zijn salestrainingen en workshops. Hij legt uit: “Als een apparaat niet werkt, pak je de handleiding erbij. Bij mensen werkt dat niet zo, maar hoe kom je daar dan toch achter? NLP kan daarbij helpen: je kan het zien als de studie van het menselijk gedrag en hoe dat tot stand komt.” Daarbij is de belangrijkste vraag: als het gedrag niet leidt tot het gewenste resultaat, wat moet er dan veranderen? De manier waarop je denkt, je overtuigingen of waarden? Het is belangrijk prioriteiten te stellen en verschillende prioriteiten elkaar niet in de weg laten zitten. Als dat niet gebeurt krijg je problemen, of ligt zelfs een burn-out op de loer. Bij mensen bij wie de lat hoog ligt, zoals René zelf, kan dit inzicht helpen om dit tijdig in te zien en ernaar te handelen. Dat moet ook wel, want zijn motto is ten slotte: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!