• home
  • Home
  • Over
  • Ondernemers
    • centrum
      • Yet ten Hoorn van De Goede Zaak Amsterdam
      • Mark Vreeswijk van LEDesign
      • Diana van Laar van café ’t Mandje
      • Hans Prummel van De Naamafdeling
      • Petra Ruijs van MS de Jordaan
      • Ruud Stelder van Lightspeed POS
      • Erik van der Velde- Van Gogh Studio
      • Angelika Groenendijk-Wasylewski van YDU
      • Imke Grijpma van Servicio
      • Winston Sawat van WS Works
      • Angelique Stolk van Gassan
    • zuid
      • Selma Duinkerken van Tubino
      • Clara van Clara’s Champagnes
      • André Feiner van Wijnhuis Zuid
      • Raymond Tuinstra van KoerierAmsterdam.net
      • Bert Lassche van Lassche & Van Zutphen advocaten
      • Floor van Ede van Brasserie van Baerle
    • noord
      • Kai Brouwer van Sparkforce
      • Asya Er van schoonmaakbedrijf Acacia
      • Ingrid van der Oord en Britt Kreeft van Bring at Work
      • Serge de Sousa van Whello
      • Dennis de Borst van Febo
      • Renate Buschman en Sandra Hartgerink van Blinkfotografie
      • Fred Scholten van SocialConcept
    • west
      • Nasser al Kamouchi van Whello
      • Jolanda Oskam van JOInspirations
      • Stella Soekhlall van Stellasstyle
      • Helen Schiltmeijer van Combiwel voor Kinderen
      • Rouella Maria van 2Colored
      • Ruxshin Bischoff van Das Büro- Duits voor bedrijven
      • Raja en Khalid van Mr. & Mrs. Oasis
      • Oos Kesbeke van Kesbeke fijne tafelzuren
      • André de Bruin van Straetus Incasso
      • Edward Kolkmeijer van Drukwerkservice Amsterdam
    • oost
      • Iboya Triz van Iboya Training
      • Arine Huijboom van Netwerkpro
      • Jan Willem Hens van Parel Beheer
      • Oda van Stekelenburg van Oda’s Italia
      • Remko Roosjen van MAAK Advocaten
      • Frank Heyn van Frank’s Smokehouse
      • Kuno Breen De Beautycoach
    • zuidoost
      • Virginie Versteegh van WINNRS
      • Rick Burgers van LEQUAL
      • René Reijenga van Screenen.com
      • Het AmsterdamDiner
    • Amstelveen
      • Irene van der Zwan van MKB Forum
      • Wouter Koppen van Stichting Bijenhulp
    • Weesp
      • Marike Timmermans van UwPersvoorlichter
    • Dennis Stokman en Jules van Dongen van Blauwe Monsters
    • René van Stein- van Stein Consultancy
  • Agenda
  • Contact
  • FAQ

Verhalen van echte Amsterdamse ondernemers

Ondernemers

Dennis Stokman en Jules van Dongen van Blauwe Monsters

Dennis Stokman, de oprichter van Blauwe Monsters, begon samen met zijn compagnon met ondernemen bij de webwinkel HemdVoorHem.nl. De website ontstond uit hun beider behoefte aan goed passende overhemden, met de juiste armlengte. In de tijd dat Hemdvoorhem begon was online verkoop in deze sector nog niet van toepassing. Snelheid en focus was dus basis van het online marketing succes. Al snel werd 80% van de bestellingen van de website via organisch verkeer gerealiseerd. Voor zo’n goeie, relevante positie is een winnende internet marketing en content strategie belangrijk. Ze verdiepten zich in de materie en daarna was het starten van een eigen bedrijf in onlinedienstverlening eigenlijk een logische stap.

Ze ontwikkelden hun eigen unieke propositie door goed naar de concurrentie te kijken en flink te investeren in de SEO-tak. Dennis: “Google kijkt naar de relevantie van content, die bepaalt de populariteit. Wij zorgen daarvoor via blogs op specifieke websites, een soort info-pages die verwijzen naar de website van de klant.” Het gaat hierbij om honderden, in potentie honderdduizenden sites, een flinke kostenpost en risico dus. Maar het bleek een beproefde manier om klanten hoger in de zoekresultaten te brengen. De basis is een onderzoek naar relevante zoekwoorden voor de desbetreffende klant, daarna begint het beïnvloeden. Blauwe Monsters probeert daarmee klanten zo hoger in de resultaten te krijgen, het liefst in een top vijf positie.

Speeltuin

Dennis verzon de naam Blauwe Monsters, waarvan overigens de betekenis helaas geheim blijft. Hij startte het bedrijf in een tot kantoor omgebouwde autogarage in West, die de gemeente beschikbaar stelde aan starters. Het bedrijf kon daar tot vier werkplekken groeien. Toen dat na anderhalf jaar al het geval was, zat het bedrijf nog twee jaar aan het Timorplein. Vijf jaar later werken er 26 werknemers in het pand in Hoofddorp, waaronder Jules, die sinds acht maanden in dienst is. Er heerst binnen het bedrijf een sterkte behoefte om terug te gaan naar Amsterdam, bijvoorbeeld met de salesafdeling, om de zichtbaarheid daar te vergroten.

Dennis woont zelf in Amsterdam-West en blijft daar ook zo lang mogelijk wonen, terwijl hij vrienden met lede ogen de stad uit ziet trekken. Hij ziet Amsterdam als een speeltuin, waar hij met volle teugen van geniet. “Er is altijd iets te doen, dat maakt de stad zo geweldig. Ik kan me niet voorstellen ergens anders te wonen.”

Groei

Jules van Dongen werkt sinds een aantal maanden op de salesafdeling bij het online marketingbureau en geniet van de vrije sfeer die er heerst. “Er is veel vrijheid om ideeën te ontwikkelen en die zelf uit te voeren, zoals bijvoorbeeld een grote advertentie in het FD laatst.” Hoewel het bedrijf hard groeit, hebben de werknemers veel vrijheid. Daarnaast wordt het personeel heel concreet betrokken in het reilen en zeilen van het bedrijf. Als er geld is voor een nieuwe werknemer, wordt die aangenomen. “Als er een paar grote klanten wegvallen, zou dat een risico kunnen zijn, maar het gaat heel goed” vertelt Jules enthousiast. Het motto is dan ook: geen geld maar groei. Groots denken wordt niet geschuwd: het doel is een naamsbekendheid die zich kan meten met de grootste bedrijven in Nederland.

Ondertussen vindt Dennis het werk met de dag leuker worden. “Hoe meer ellende, hoe beter.” Er zijn nieuwe klanten, problemen en reuring: de telefoon gaat de hele dag. Dennis geniet van de verantwoordelijkheid: “Vroeger ging de telefoon nooit, dat vond ik leegte. Nu gaat de telefoon de hele dag, mensen hebben mij kennelijk nodig.”
Daarbij doet hij het voor zichzelf én voor het collectief, met als achterliggende gedachte: we doen ertoe, het gaat ergens om.

Toekomstplan

Een mogelijke volgende fase van het bedrijf is eigenaarschap: de motoren van het bedrijf krijgen dan mogelijkheid tot aandeelhouderschap, om op die manier gezamenlijk de motor te blijven. Dennis verwacht sowieso van zijn mensen dat ze extra stappen zetten, want als ze niet harder werken dan de concurrent, komt het bedrijf ook niet verder. Eigenlijk is de werknemer een mede-ondernemer. Dennis is op zoek naar de groep die dat voor de toekomst weglegt.

De boekhouding, HR en sales doet hij nu nog allemaal zelf. Dat is veel, maar hij houdt graag de regie. Zijn toekomstplan voor de kortere termijn is zo snel mogelijk te groeien tot veertig medewerkers. Dat is zijn maximale capaciteit, weet hij uit ervaring. Het is de grens om nog te weten wat er speelt onder zijn mensen. Daarna wordt het tijd voor managementlagen. Over de fase daarna is het speculeren. Hij zou wel een jaar op wereldreis willen en fris terugkomen, maar dat wordt lastig, want hij kan maar moeilijk stilzitten, beaamt ook Jules. Eerst maar eens zorgen dat heel Nederland Blauwe Monsters leert kennen.

 

online marketingonline marketingbureau
2 oktober 2017 by Florence Meershoek
Florence Meershoek

Op deze site schrijf ik positieve, pakkende verhalen over Amsterdamse ondernemers. Ik help ze hun boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen op hun doelgroep. Misschien ook iets voor jou? Ik schrijf een artikel over jou en jouw bedrijf, zorg voor een groot bereik en aandacht op social media. Ik help je graag verder!

Previous Post Next Post
Facebook Twitter Instagram Linkedin
© 2017 De Amsterdamse Ondernemer Back to top