Raymond Tuinstra van KoerierAmsterdam.net reed al tijdens zijn studie aan de heao in Utrecht als koerier het hele land door met pakketjes, op freelancebasis. Na zijn studie werkte hij als logistiek medewerker bij een grote vervoerder, maar startte al snel zijn onderneming als transporteur. Sindsdien werkt hij met een vaste groep freelance koeriers, die inmiddels al jarenlang voor hem werken.
Eigenlijk fungeert Raymond meer als een transportbroker: hij heeft naast zijn eigen vaste klantenkring waar hij transporten voor regelt, een groot Europees netwerk waarin hij bemiddelt tussen verschillende partijen. In een onlinesysteem waarop vele andere koeriersbedrijven aangesloten zijn, ziet hij dagelijks honderden chauffeurs rondrijden. De truc is om vrachtwagens die toch terug moeten rijden, retourvrachten te laten meenemen, zodat ze niet leeg terugrijden. Zo sla je twee vliegen in één klap. Daarnaast werkt Raymond met allerlei sites waar je klussen kan uitzetten: “Op die manier kan ik de prijs laag houden. De klant is ook eerder genegen met mij te werken, omdat ik kan garanderen dat het er de volgende dag is.”
Flexibiliteit
De Europese koerierswereld heeft voor Raymond dus weinig geheimen meer en dat maakt dat hij heel snel kan schakelen. Op die manier biedt hij iets waarmee grotere vervoerders niet kunnen concurreren: persoonlijke aandacht. De garantie dat iets op tijd wordt opgehaald en afgeleverd. “Wij winnen het door flexibiliteit. Dat is in de koeriersbranche een toverwoord.”
Door de vaste kosten van zijn onderneming laag te houden, overleefde Raymond de crisis: hij zag veel transportbedrijven met personeel in dienst failliet gaan. Raymond is Amsterdamse ondernemer geworden omdat zijn hele familie ervandaan komt, maar vooral omdat hier de internationale bedrijven zitten, die de speciale behandeling nodig hebben die hij ze kan bieden. “Specials noemen we dat en daar leven wij van.”
De inspiratie tot het ondernemerschap deed hij op bij zijn vader op kantoor, die handelaar en verkoper was. Hij deed daar vroeger vakantiewerk en herkent soms in zijn eigen manier van zakendoen hoe zijn vader dat vroeger deed.
Afwisseling
Naast het ondernemerschap zit de transport bij Raymond inmiddels ook in het bloed. Het leukste eraan vindt hij dat echt elke dag anders is. Hij is inmiddels specialist in spoedvervoer en voelt zich thuis op vliegvelden en toen een tijdje geleden een hele fabriek in Noorwegen stil stond, stapte hij meteen op het vliegtuig om het essentiële, ontbrekende onderdeel zo snel mogelijk te leveren. Hij is ook weleens naar Curaçao gevlogen voor een spoedgeval. Dat soort klussen zijn de krenten in de pap.
De transportwereld wordt steeds efficiënter: tegenwoordig zijn alle zendingen te traceren omdat alles wordt gescand. Er raken dus zelden nog pakjes kwijt en daar heeft Raymond ook profijt van. December is traditiegetrouw een drukke maand: kerstpakketten moeten op het laatste moment worden geleverd, aan het einde van de maand moet er van alles gauw nog vervoerd worden en dat zijn leuke opdrachten, omdat grotere transporteurs dan vaak al vol zitten en het niet meer kunnen regelen. Raymond is naast zijn eigen onderneming ook nog mede-eigenaar van een ander transportbedrijf in IJsselstein. Daar is hij van toegevoegde waarde vanwege zijn inmiddels zeer uitgebreide ervaring met internationaal transport.