Rick Burgers, oprichter van LEQUAL, deed nog niet zo heel lang geleden een opleiding commerciële economie voor toekomstige ondernemers aan de Hogeschool van Amsterdam. Nog tijdens zijn studie begon bij samen met een klasgenoot een webshop. Hij kocht flink in en hoewel het geen groot succes werd en hij er flink wat leergeld mee betaalde, had hij wel de smaak van het ondernemen te pakken. Hij liep stage bij een bedrijf in de onlinebranche, in het SEO-team.
In de avonduren runde hij zijn eigen bedrijf, eerst vanaf zijn zolderkamer, maar al tijdens zijn afstuderen werkte hij samen met zijn eerste medewerker, op een kantoor in Aalsmeer. Toen hij afstudeerde ging het snel en in maart 2016 startte hij met LEQUAL.
Het bedrijf startte in Aalsmeer en ging van Amstelveen naar de huidige locatie in Amsterdam. Door de groei die het bedrijf doormaakt, werd een professionele, representatieve ruimte en goede bereikbaarheid steeds belangrijker. Niet alleen voor de medewerkers, maar ook vanwege de klanten werd Amsterdam de vestigingsplaats. De klanten zitten door heel Nederland en in Malta, Duitsland, Engeland, België en Curaçao, maar de focus ligt op de Nederlandse markt.
Advertising
Het team van LEQUAL bestaat uit verschillende specialisten en genereert samen meer omzet voor klanten via internet door middel van zoekmachineoptimalisatie, online advertising, videomarketing (waaronder bedrijfsfilms en videoreviews) en conversieoptimalisatie. De focus ligt op advertising: adwords, Google Shopping, Marketplace, Social advertising en Retargeting. Dat laatste zorgt ervoor dat bezoekers die niet geconverteerd zijn en vervolgens hun weg over het internet maken, in aanraking komen met advertenties van de klant.
Betrokken
Zodra een nieuwe klant binnenkomt, gaan de specialisten uit het team van LEQUAL aan de slag met de strategie voor die klant. Het team is zeer betrokken, werkt hard en viert samen de behaalde resultaten. De gemiddeld leeftijd van de medewerkers is 25 en hij is trots dat ze op zo’n jonge leeftijd al zo veel verantwoordelijkheid aankunnen.
Voorheen nam hij nog wel eens medewerkers aan terwijl er nog geen werk voor ze was en dat kwam altijd goed. Rick: “Ik doe iets liever wel en dat het niet lukt, dan achteraf te denken: had ik het maar gedaan. Ik geef alles om iets tot stand te krijgen, om ergens te komen. Iedereen hier heeft een rol en een specialiteit, zo hebben we voor elk probleem wel een oplossing.”
Groei
Rick heeft graag alles onder controle, maar toen hij bijna een maand op vakantie was en zich niet met het bedrijf bezighield, kwamen er mooie dingen tot stand en haalde het team mooie nieuwe klanten binnen. Hij houdt zich daarom niet teveel met klanten bezig, maar faciliteert het team, zodat zij kunnen doen waar ze goed in zijn. Bij sommige klanten zijn de trajecten ingewikkeld, maar er zijn er ook klanten die vandaag bellen en waar ze morgen kunnen beginnen.
Rick haalt zijn energie uit de groei van het bedrijf en is bezig met de gezondheid van het bedrijf over vijf tot tien jaar. Samen met zijn team wil hij mooie dingen maken en meerwaarde leveren voor klanten: “Dat is ons bestaansrecht.” Kwaliteit waarborgen en tegelijkertijd zien dat bij de klant ook stappen worden gemaakt. Zijn kracht zit in het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen en zijn netwerk, dat is waar hij zich in de toekomst mee bezig wilt houden. Het aansturen van de organisatie wordt mogelijk niet zijn hoofdactiviteit. Voor nu is zijn ambitie om samen met het team het bedrijf nog flink verder te laten groeien.