Hoe Nasser een online marketing bureau startte dat maar blijft groeien en internationaal aan de weg timmert
Nasser groeide op in Limburg en studeerde in Den Bosch. Hij belandde in Amsterdam door een stage bij een makelaar, waar hij de online marketing deed. Dat is inmiddels elf jaar geleden, online marketing stond in de kinderschoenen en heette op school nog e-business. Bij het makelaarsbedrijf vroegen ze al snel of hij daar in dienst wilde, maar hij ging liever als freelancer voor ze aan de slag. Hij wist toen al dat hij voor zichzelf wilde beginnen. Het was zijn eerste en grootste klant en een ideale plek om te leren, een speeltuin. Hij leerde er ook zijn huidige compagnon Serge kennen. Er was een groot budget voor online marketing waarmee hij veel kon testen en leren en zo bouwde hij zelfvertrouwen op. Zijn andere klanten besteedden ook regelmatig werk uit aan online marketingbureaus en zo kon hij daar ook meekijken.
Verwachtingen waarmaken
Hij dacht al snel: “Dat kan beter, misschien moet ik zelf een bureau beginnen.” Hij zag dat klanten vaak met hoge verwachtingen begonnen die niet werden waargemaakt, vooral omdat bureaus zich niet echt in hun klanten verdiepten. “Tegelijkertijd is het niet reëel, als je een bureau inhuurt voor een paar uur, te denken dat je een fulltimer tot je beschikking hebt. Dan kan je beter iemand aannemen. De truc voor ons is om hierin balans te vinden. Als we maar een paar uur hebben voor een klus, proberen we in die tijd wel echt slimme dingen te doen.”
Nasser woont al jaren met veel plezier in Amsterdam. Een vriend die hij lang niet had gesproken, zei laatst: “Als je nu in Amsterdam woont, heb je dus je droom waargemaakt” en zo is het eigenlijk ook. Voordat hij er ging wonen was hij al fan van Ajax en vond hij het een mooie stad. Hij woont in Noord, een gemeente op zich bijna, je moet uitkijken dat je er ook nog wel uit komt. Wonen in de stad betekent voor hem leven in de brouwerij: “Landsmeer kan nog net, maar ik ben niet vanuit Weert naar Amsterdam verhuisd om in Almere te gaan wonen! Daar waar mensen in Weert zich s’ avonds opsluiten, leeft Amsterdam altijd.” Amsterdam is meteen ook de enige echte metropool in Nederland, die in een rij wordt genoemd met Londen en New York.
Nieuw pand in de Houthavens
Nasser en Serge startten Whello zodra ze voor hen beiden salaris konden opbrengen. Ze begonnen op het Rokin, met een stagiair en als snel een medewerkster en verhuisden naar Noord. Nu zitten er in het nieuwe pand in de Houthavens in West dertig medewerkers, tijdens het vorige interview ongeveer twee jaar geleden waren ze met z’n vijftienen. Het bedrijf groeit dus hard maar het is pure noodzaak: nieuwe medewerkers hebben die specialismen die klanten nodig hebben. Naast het harde werken wordt er ook veel gevierd samen. Laatst waren ze met zijn allen op workation: een werkvakantie in Spanje. Het motto: Work where the wifi is.
Het nieuwe pand is drie keer zo groot als het vorige. Het is een gecalculeerd risico, want Whello heeft veel terugkerende klanten. “Als je je werk goed doet, verlies je ook niet veel klanten. Je kunt klanten op talloze manieren verliezen, maar we proberen de achterdeur zo klein mogelijk te houden en de voordeur open voor ambitieuze nieuwe klanten.”
De planning is dat het pand over anderhalf jaar vol zit. En zijn verschillende manieren om die groei te realiseren: meer nieuwe klanten, maar ook door bijvoorbeeld selectiever te zijn met klanten. Bijvoorbeeld door het minimaal aantal uren per maand op te trekken. Het belangrijkste is dat klanten groei-ambities hebben; dan gaan ze waarschijnlijk investeren in online marketing en dan komt Whello om de hoek kijken.
Buitenland
Nassers rol binnen het bedrijf is de laatste jaren flink veranderd: hij werkt inmiddels niet meer op uurbasis voor klanten. Hij is veel bezig met HR-zaken, het personeel, het nieuwe kantoor, maar vooral met de inhoud: klant-uitdagingen. Ook doet hij de marketing van Whello. Dat vindt hij toch wel het leukste onderdeel, om ervoor zorgen dat ze goed gevonden worden. Daarnaast vindt hij het leuk om aan klantstrategie te werken, met een helicopterview. Ook volgt hij nieuwe ontwikkelingen in de markt, zoals native ads, op de voet. Want die moet hij goed kunnen uitleggen aan de klant.
Er zijn ook ambities naar het buitenland: het moet voor Nasser uitdagend blijven. Ze kijken naar vestigingen in het buitenland. Op Bali is er al een Whello-kantoor, dat hard groeit. Dit Aziatisch avontuur smaakt naar meer: het zou ook leuk zijn om in Hong Kong iets te beginnen. Het is een hele andere markt, maar ze zijn er gek op Dutch Design. Aziatische landen fabriceerden eerst voornamelijk voor de Europese markt, maar treden nu zelf naar voren, met eigen labels, dus wellicht is er een mooie taak voor Whello weggelegd om dat aan de man te brengen. Ook New York en Barcelona staan op het verlanglijstje. Hardop dromen mag toch?