Clara vond champagne al heerlijk toen ze haar eerste glas op haar vijftiende dronk, maar haar fascinatie voor champagne van kleine huizen begon toen ze een champagne van een haar onbekend merk probeerde. De smaak was zo totaal anders dan wat ze gewend was, maar vooral zo ongelofelijk lekker, dat haar interesse was gewekt.
Vier jaar geleden is ze haar droom achterna gegaan en begonnen met het importeren van champagnes van kleine huizen.
Ze deed een paar opleidingen bij WSET en startte met die basiskennis haar bedrijf, zonder noemenswaardig bedrijfsplan of horeca-achtergrond. Ze kende niemand en niemand kende haar bedrijf; ze wist toen al dat het een kwestie van lange adem zou worden.
Ze koestert de relaties die ze inmiddels heeft opgebouwd met wijnimporteurs, restaurants, speciaalzaken en particuliere klanten. Het gaat haar er niet om alleen maar ‘zoveel mogelijk dozen te schuiven’, maar ook dat er interesse en waardering is voor hetgeen ze levert. Daarbij is persoonlijk contact heel belangrijk, met al haar klanten.
“Dan duurt de groei van Clara’s Champagnes maar wat langer, maar deze manier is wat bij me past en meer solide ”.
Clara verkoopt nu champagnes van vijf huizen, die ze met heel veel zorg heeft geselecteerd. Clara haalt al haar bestellingen zelf op. ‘Zo kan ik ze meenemen in wat ik híer doe, en ben ik op de hoogte van alles waar zij mee bezig zijn”. Ook hierbij is dat persoonlijke contact belangrijk.
Masterclasses
Clara verdiepte zich via een Champagne Master level-cursus bij het Wine Scholar Guild nog verder in champagne en wil zich naast proeverijen ook gaan toeleggen op ‘masterclasses’: proeverijen, maar met meer verdieping, ook over de achtergronden en geschiedenis van het product.
Ze heeft dit onlangs gedaan voor de équipe van Brasserie van Baerle en vond dat geweldig om te doen: al die opgedane kennis delen met een groep oprecht geïnteresseerden.
Veel mensen weten niet dat werkelijk elk gerecht vergezeld kan worden door champagne. Clara vertelt daar graag over en ze krijgt energie van de enthousiaste reacties van haar klanten daarop. Ook geniet ze ervan als mensen die niet gewend zijn champagne te drinken en zelfs zeggen er niet van houden, door haar toedoen ‘om’ gaan. Clara: “Er is altijd een champagne die je lekker vindt, dat weet ik zeker! Je weet het alleen zélf nog niet”.
Mooiste product ter wereld
Amsterdam is Clara’s thuis, een warme, lieve en vrolijke stad, die haar omarmt.
Voor haar product zou ze willen dat het in Nederland wat ‘laagdrempeliger’ was, dat het wat meer vanzelfsprekend is om buiten de feestdagen om champagne te drinken. Gelukkig gaat dit jaar de accijns op champagne omlaag. Misschien zal dat consumenten er eerder toe zetten champagne te kopen, volgens Clara het mooiste product dat er op de wereld te koop is. “Het allerleukste is om dat in een persoonlijk contact met de klant uit te leggen en te vertellen”. Ze krijgt dan ook vaak hele leuke, persoonlijke feedback van haar honderden particuliere klanten die door het hele land verspreid zitten.
Clara wordt geïnspireerd door mensen zoals Kees en Marieke Sterrenburg van de smaakimporteur. Mensen die helemaal hun eigen weg volgen en dichtbij zichzelf blijven. Misschien duurt het op deze manier iets langer, maar trouw blijven aan je eigen visie is enorm belangrijk, ook in zaken. Het is de weg die Clara zelf ook gekozen heeft.