• home
  • Home
  • Over
  • Ondernemers
    • centrum
      • Yet ten Hoorn van De Goede Zaak Amsterdam
      • Mark Vreeswijk van LEDesign
      • Diana van Laar van café ’t Mandje
      • Hans Prummel van De Naamafdeling
      • Petra Ruijs van MS de Jordaan
      • Ruud Stelder van Lightspeed POS
      • Erik van der Velde- Van Gogh Studio
      • Angelika Groenendijk-Wasylewski van YDU
      • Imke Grijpma van Servicio
      • Winston Sawat van WS Works
      • Angelique Stolk van Gassan
    • zuid
      • Selma Duinkerken van Tubino
      • Clara van Clara’s Champagnes
      • André Feiner van Wijnhuis Zuid
      • Raymond Tuinstra van KoerierAmsterdam.net
      • Bert Lassche van Lassche & Van Zutphen advocaten
      • Floor van Ede van Brasserie van Baerle
    • noord
      • Kai Brouwer van Sparkforce
      • Asya Er van schoonmaakbedrijf Acacia
      • Ingrid van der Oord en Britt Kreeft van Bring at Work
      • Serge de Sousa van Whello
      • Dennis de Borst van Febo
      • Renate Buschman en Sandra Hartgerink van Blinkfotografie
      • Fred Scholten van SocialConcept
    • west
      • Nasser al Kamouchi van Whello
      • Jolanda Oskam van JOInspirations
      • Stella Soekhlall van Stellasstyle
      • Helen Schiltmeijer van Combiwel voor Kinderen
      • Rouella Maria van 2Colored
      • Ruxshin Bischoff van Das Büro- Duits voor bedrijven
      • Raja en Khalid van Mr. & Mrs. Oasis
      • Oos Kesbeke van Kesbeke fijne tafelzuren
      • André de Bruin van Straetus Incasso
      • Edward Kolkmeijer van Drukwerkservice Amsterdam
    • oost
      • Iboya Triz van Iboya Training
      • Arine Huijboom van Netwerkpro
      • Jan Willem Hens van Parel Beheer
      • Oda van Stekelenburg van Oda’s Italia
      • Remko Roosjen van MAAK Advocaten
      • Frank Heyn van Frank’s Smokehouse
      • Kuno Breen De Beautycoach
    • zuidoost
      • Virginie Versteegh van WINNRS
      • Rick Burgers van LEQUAL
      • René Reijenga van Screenen.com
      • Het AmsterdamDiner
    • Amstelveen
      • Irene van der Zwan van MKB Forum
      • Wouter Koppen van Stichting Bijenhulp
    • Weesp
      • Marike Timmermans van UwPersvoorlichter
    • Dennis Stokman en Jules van Dongen van Blauwe Monsters
    • René van Stein- van Stein Consultancy
  • Agenda
  • Contact
  • FAQ

Verhalen van echte Amsterdamse ondernemers

centrum, Ondernemers

Ruud Stelder van Lightspeed POS

Ruud Stelder begon al op heel jonge leeftijd met ondernemen: een leraar op school had IT als hobby en leerde hem programmeren. Op zijn twaalfde begon hij samen met Dennis Kuipers met het maken van websites en het ontwikkelen van een webwinkel. De techniek achter die webwinkel gebruikte Ruud later als de basis voor zijn eigen webwinkel, waarmee hij elektronische sigaretten uit China naar meerdere landen in Europa haalde. Maar het was veel werk de webwinkelsystemen voor verschillende landen te onderhouden. Dat bracht hem op het idee van één systeem, wat tegenwoordig Software as a Service (SaaS) heet. Dat systeem diende uiteindelijk als basis voor zijn bedrijf SEOshop, waarmee hij in 2008 startte met het ontwikkelen van webwinkelsoftware voor onlineondernemers.

Hoofkantoor

In 2010 hield Ruud een presentatie tijdens Innovate, waar Herman Hintzen van HENQ, een grote investeerder, in de jury zat. Hij zag de potentie en stak een flink bedrag in Ruuds bedrijf, dat hiermee een enorme groei realiseerde. Met een paar mensen begonnen ze in het huidige pand op de Keizergracht. Een flink risico, want het huurcontract liep meteen een paar jaar. Maar Ruud is sowieso niet bang voor risico’s. Zo stak hij ooit de helft van zijn kapitaal in het hoofdsponsorschap van de webwinkel vakdagen. Het werkte, want waar eerst niemand zijn bedrijf kende, stond hij hiermee in één klap op de kaart.

In augustus 2015 wordt zijn bedrijf overgenomen door het Canadese bedrijf Lightspeed, leverancier van cloud-based POS-systemen en omnichannel oplossingen. Door deze overname groeit het bedrijf in een klap internationaal naar wereldwijd 40.000 klanten. Door de explosieve groei wordt het pand op de Keizersgracht nu te krap en zal eind mei de verbouwing van het nieuwe, monumentale hoofdkantoor op de Herengracht, het oude PvdA kantoor, klaar zijn. Een flinke investering, maar het wordt dan ook het Europese hoofdkantoor. De gemiddelde werknemer is 26, heeft geen auto en het kantoor ligt ook nog eens op struikelafstand van Centraal Station, dus is prima bereikbaar voor internationale relaties. Een ideale plek dus.

Internationaal

Ruud groeide op in Venlo, studeerde en werkte korte tijd in Tilburg, maar vond school en studie saai en had niet de ambitie om voor een baas te werken. Als ondernemer koos hij logischerwijs voor Amsterdam: toen hij nog in Tilburg werkte, was hij veel tijd kwijt met reizen, omdat zijn afspraken meestal in de buurt van Amsterdam plaatsvonden. Ook om kapitaal op te halen en zijn internationale ambitie waar te maken, is Amsterdam als werkplek onontbeerlijk; hij heeft internationale mensen nodig in zijn bedrijf en die komen nu eenmaal graag naar de hoofdstad. Alleen al in Amsterdam werken 30 verschillende nationaliteiten, talenten uit de hele wereld. “We willen ons echt groot laten zien, daarom vestigen we het hoofdkantoor hier, tussen onze klanten, de negen straatjes en de hippe restaurants.” Daarnaast is het ook een van de weinige steden waar elke avond iets te doen is, in tegenstelling tot steden als Parijs en Barcelona.

Ruud ziet de stad als een ecosysteem, met synergie en samenwerking tussen overheid, stad, bedrijven en infrastructuur; allerlei zaken die van de stad een aantrekkelijke hub maken. “Maar als Amsterdams bedrijf is Lightspeed, mede door de naamsverandering, nog een goed bewaard geheim en daar mag best verandering in komen.” Het bedrijf biedt namelijk veel werkgelegenheid, heeft een jonge spirit en grote ambities. Werknemers krijgen veel vrijheid, zijn vanaf de eerste dag internationaal bezig. Er heerst een open cultuur met veel doorgroeimogelijkheden.

Ruud krijgt energie van de groei, goeie resultaten die tot stand komen door teamwork en van het Internationale aspect van het bedrijf. Dat laatste komt mede tot uiting door de sales kick-of waarvoor alle salesmensen wereldwijd zijn uitgenodigd, die plaatsvindt op het global hoofdkantoor in Montreal. Maar liefst 350 werknemers worden ingevlogen en leren in drie dagen alles wat ze moeten weten om het bedrijf nog groter te laten groeien en tot een nog groter succes te maken.

POS-systemen
7 april 2017 by Florence Meershoek
Florence Meershoek

Op deze site schrijf ik positieve, pakkende verhalen over Amsterdamse ondernemers. Ik help ze hun boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen op hun doelgroep. Misschien ook iets voor jou? Ik schrijf een artikel over jou en jouw bedrijf, zorg voor een groot bereik en aandacht op social media. Ik help je graag verder!

Previous Post Next Post
Facebook Twitter Instagram Linkedin
© 2017 De Amsterdamse Ondernemer Back to top