Ruud Stelder begon al op heel jonge leeftijd met ondernemen: een leraar op school had IT als hobby en leerde hem programmeren. Op zijn twaalfde begon hij samen met Dennis Kuipers met het maken van websites en het ontwikkelen van een webwinkel. De techniek achter die webwinkel gebruikte Ruud later als de basis voor zijn eigen webwinkel, waarmee hij elektronische sigaretten uit China naar meerdere landen in Europa haalde. Maar het was veel werk de webwinkelsystemen voor verschillende landen te onderhouden. Dat bracht hem op het idee van één systeem, wat tegenwoordig Software as a Service (SaaS) heet. Dat systeem diende uiteindelijk als basis voor zijn bedrijf SEOshop, waarmee hij in 2008 startte met het ontwikkelen van webwinkelsoftware voor onlineondernemers.
Hoofkantoor
In 2010 hield Ruud een presentatie tijdens Innovate, waar Herman Hintzen van HENQ, een grote investeerder, in de jury zat. Hij zag de potentie en stak een flink bedrag in Ruuds bedrijf, dat hiermee een enorme groei realiseerde. Met een paar mensen begonnen ze in het huidige pand op de Keizergracht. Een flink risico, want het huurcontract liep meteen een paar jaar. Maar Ruud is sowieso niet bang voor risico’s. Zo stak hij ooit de helft van zijn kapitaal in het hoofdsponsorschap van de webwinkel vakdagen. Het werkte, want waar eerst niemand zijn bedrijf kende, stond hij hiermee in één klap op de kaart.
In augustus 2015 wordt zijn bedrijf overgenomen door het Canadese bedrijf Lightspeed, leverancier van cloud-based POS-systemen en omnichannel oplossingen. Door deze overname groeit het bedrijf in een klap internationaal naar wereldwijd 40.000 klanten. Door de explosieve groei wordt het pand op de Keizersgracht nu te krap en zal eind mei de verbouwing van het nieuwe, monumentale hoofdkantoor op de Herengracht, het oude PvdA kantoor, klaar zijn. Een flinke investering, maar het wordt dan ook het Europese hoofdkantoor. De gemiddelde werknemer is 26, heeft geen auto en het kantoor ligt ook nog eens op struikelafstand van Centraal Station, dus is prima bereikbaar voor internationale relaties. Een ideale plek dus.
Internationaal
Ruud groeide op in Venlo, studeerde en werkte korte tijd in Tilburg, maar vond school en studie saai en had niet de ambitie om voor een baas te werken. Als ondernemer koos hij logischerwijs voor Amsterdam: toen hij nog in Tilburg werkte, was hij veel tijd kwijt met reizen, omdat zijn afspraken meestal in de buurt van Amsterdam plaatsvonden. Ook om kapitaal op te halen en zijn internationale ambitie waar te maken, is Amsterdam als werkplek onontbeerlijk; hij heeft internationale mensen nodig in zijn bedrijf en die komen nu eenmaal graag naar de hoofdstad. Alleen al in Amsterdam werken 30 verschillende nationaliteiten, talenten uit de hele wereld. “We willen ons echt groot laten zien, daarom vestigen we het hoofdkantoor hier, tussen onze klanten, de negen straatjes en de hippe restaurants.” Daarnaast is het ook een van de weinige steden waar elke avond iets te doen is, in tegenstelling tot steden als Parijs en Barcelona.
Ruud ziet de stad als een ecosysteem, met synergie en samenwerking tussen overheid, stad, bedrijven en infrastructuur; allerlei zaken die van de stad een aantrekkelijke hub maken. “Maar als Amsterdams bedrijf is Lightspeed, mede door de naamsverandering, nog een goed bewaard geheim en daar mag best verandering in komen.” Het bedrijf biedt namelijk veel werkgelegenheid, heeft een jonge spirit en grote ambities. Werknemers krijgen veel vrijheid, zijn vanaf de eerste dag internationaal bezig. Er heerst een open cultuur met veel doorgroeimogelijkheden.
Ruud krijgt energie van de groei, goeie resultaten die tot stand komen door teamwork en van het Internationale aspect van het bedrijf. Dat laatste komt mede tot uiting door de sales kick-of waarvoor alle salesmensen wereldwijd zijn uitgenodigd, die plaatsvindt op het global hoofdkantoor in Montreal. Maar liefst 350 werknemers worden ingevlogen en leren in drie dagen alles wat ze moeten weten om het bedrijf nog groter te laten groeien en tot een nog groter succes te maken.