• home
  • Home
  • Over
  • Ondernemers
    • centrum
      • Yet ten Hoorn van De Goede Zaak Amsterdam
      • Mark Vreeswijk van LEDesign
      • Diana van Laar van café ’t Mandje
      • Hans Prummel van De Naamafdeling
      • Petra Ruijs van MS de Jordaan
      • Ruud Stelder van Lightspeed POS
      • Erik van der Velde- Van Gogh Studio
      • Angelika Groenendijk-Wasylewski van YDU
      • Imke Grijpma van Servicio
      • Winston Sawat van WS Works
      • Angelique Stolk van Gassan
    • zuid
      • Selma Duinkerken van Tubino
      • Clara van Clara’s Champagnes
      • André Feiner van Wijnhuis Zuid
      • Raymond Tuinstra van KoerierAmsterdam.net
      • Bert Lassche van Lassche & Van Zutphen advocaten
      • Floor van Ede van Brasserie van Baerle
    • noord
      • Kai Brouwer van Sparkforce
      • Asya Er van schoonmaakbedrijf Acacia
      • Ingrid van der Oord en Britt Kreeft van Bring at Work
      • Serge de Sousa van Whello
      • Dennis de Borst van Febo
      • Renate Buschman en Sandra Hartgerink van Blinkfotografie
      • Fred Scholten van SocialConcept
    • west
      • Nasser al Kamouchi van Whello
      • Jolanda Oskam van JOInspirations
      • Stella Soekhlall van Stellasstyle
      • Helen Schiltmeijer van Combiwel voor Kinderen
      • Rouella Maria van 2Colored
      • Ruxshin Bischoff van Das Büro- Duits voor bedrijven
      • Raja en Khalid van Mr. & Mrs. Oasis
      • Oos Kesbeke van Kesbeke fijne tafelzuren
      • André de Bruin van Straetus Incasso
      • Edward Kolkmeijer van Drukwerkservice Amsterdam
    • oost
      • Iboya Triz van Iboya Training
      • Arine Huijboom van Netwerkpro
      • Jan Willem Hens van Parel Beheer
      • Oda van Stekelenburg van Oda’s Italia
      • Remko Roosjen van MAAK Advocaten
      • Frank Heyn van Frank’s Smokehouse
      • Kuno Breen De Beautycoach
    • zuidoost
      • Virginie Versteegh van WINNRS
      • Rick Burgers van LEQUAL
      • René Reijenga van Screenen.com
      • Het AmsterdamDiner
    • Amstelveen
      • Irene van der Zwan van MKB Forum
      • Wouter Koppen van Stichting Bijenhulp
    • Weesp
      • Marike Timmermans van UwPersvoorlichter
    • Dennis Stokman en Jules van Dongen van Blauwe Monsters
    • René van Stein- van Stein Consultancy
  • Agenda
  • Contact
  • FAQ

Verhalen van echte Amsterdamse ondernemers

Zalmrokerij Amsterdam
Ondernemers

Frank Heyn van Frank’s Smokehouse

hoe een Amsterdamse zalmrokerij groot werd door klein te blijven
Frank Heyn groeide op in de US en was als kind al dol op lekker eten. Als klein jongetje ging hij dan ook vaak met zijn opa Joodse delicatessen eten: een bagel met lax en cream cheese.
Na een studie als ingenieur vertrok hij op zijn 23e naar Parijs om daar aan het prestigieuze instituut Le Cordon Bleu een koksopleiding te doen. Hij belandde in Zweden, rookte daar in een rookoventje zijn eerste vis en was stomverbaasd hoe lekker dat was. Het roken werd een hobby in de schuur, de schuur werd een garage en uiteindelijk opende hij de huidige winkel. Zijn hobby was een bedrijf geworden.

Frank kwam 35 jaar geleden in Amsterdam terecht als kok op de Amerikaanse ambassade. Na drie jaar Parijs was hij gelijk dol op de vrijheid, de free spirit die hier heerste. Hij houdt nog steeds van de stad vanwege het formaat, de menselijke omvang: “Het is een groot dorp maar met aanwezigheid van cultuur, bedrijvigheid en internationaliteit.”

Vaste klantenkring

Frank begon zijn onderneming zonder ondernemingsplan. Hij startte gewoon en het bedrijf ontwikkelde zich organisch. Klanten waren er meteen al genoeg, zijn producten bleken een gat in de markt en anders dan anderen. Zijn klanten waarderen dat verschil. Frank heeft al jarenlang een vaste klantenkring, acht fulltime medewerkers en levert inmiddels aan 100 horecabedrijven in heel Europa. Hij loopt tegen ingewikkelde wetgeving op het gebied van personeel, hygiënecontrole en productontwikkeling aan, maar vindt toch altijd overal weer een oplossing voor.

Het lukte Frank zijn bedrijf op te bouwen op zijn eigen identiteit: de communicatie op de site, bijvoorbeeld, is heel persoonlijk. Je zou het zijn geheim kunnen noemen, dat de winkel best een aardige infrastructuur heeft “terwijl er nog steeds heel wat mensen denken dat ik alle vis zelf vang” zoals Frank lachend vertelt. Hij vindt het leuk zelf in de winkel te staan en zo zijn klanten persoonlijk aandacht te geven, een beetje zoals 17 jaar geleden toen hij alles zelf deed, van productie tot bezorging. Toen kende hij al zijn klanten bij naam.

Traditie en vernieuwing

Frank vertelt over de oorsprong van het roken, die in het stenen tijdperk ligt. Mensen leerden dat je door voedsel langer kon bewaren door het te zouten en te roken. Frank haalde die traditie naar deze tijd. “Toen ik 20 jaar geleden begon, zeiden andere rokers: je weet niet waar je aan begint, de toekomst zit in massaproductie en supermarkten! Als rebelse jongen ging ik juist de andere kant op.” En zie: er kwam juist steeds meer waardering voor kleine producenten, steeds meer behoefte aan persoonlijk bedrijven en daar is Frank blij om: “We worden er niet rijk van, maar het is wel leuk.”

Nu zijn er vergevorderde plannen voor een restaurant op een nieuwe locatie en Frank vindt het ontzettend leuk om weer iets totaal nieuws te gaan doen. Hij is heel benieuwd hoe deze vernieuwing gaat uitpakken, de verwachtingen zijn hoog dat zorgt voor spanning. Gelukkig heeft hij na al de jaren wel geleerd de rust te bewaren en juist daar zijn energie uit te halen.

zalmrokerij Amsterdam
28 december 2016 by Florence Meershoek
Florence Meershoek

Op deze site schrijf ik positieve, pakkende verhalen over Amsterdamse ondernemers. Ik help ze hun boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen op hun doelgroep. Misschien ook iets voor jou? Ik schrijf een artikel over jou en jouw bedrijf, zorg voor een groot bereik en aandacht op social media. Ik help je graag verder!

Previous Post Next Post
Facebook Twitter Instagram Linkedin
© 2017 De Amsterdamse Ondernemer Back to top