Stella is geboren en getogen in Amsterdam, zat er op school en studeerde internationale marketing aan de Business School in Haarlem. In haar derde jaar ging ze naar Miami. Ze wilde altijd al naar de US en sindsdien is haar passie voor dat land verder gegroeid. Toen ze terugkwam werkte ze een tijdje als stewardess om de wereld te zien; ook voor haar daaropvolgende baan reisde ze veel. Daarna ging ze aan het werk in de marketing en nu werkt ze sinds tien jaar bij PwC als marketingmanager. Naast die fulltimebaan runt ze Stellasstyle, een onderneming in exclusieve activewear. Stella heeft altijd gesport, vanaf haar twintigste fanatiek. Ze vond in Nederland niet de sportkleding die ze zocht, dus ging ze overal waar ze kwam tijdens haar vele reizen op zoek naar sportwinkels voor een trendy outfit.
Dynamiek
In Los Angeles, waar ze in 2012/13 werkte voor PwC, ervaarde ze hoe men daar veel intensiever bezig was met sport en een gezonde lifestyle dan in Nederland. Sportkleding werd daar de hele dag gedragen, van de workout tot de borrel bijvoorbeeld, het ligt er maar net aan hoe het gecombineerd wordt. Daarom heet het tegenwoordig ook activewear of sportsluxe . Vanwege haar liefde voor de mooie, exclusieve sportkleding die ze daar zag en de beperkte verkrijgbaarheid in Nederland, besloot ze het zelf hierheen te halen. Ze begon met een Australisch merk, dat goed ontvangen werd. Ze kocht en koopt met haar bedrijf Stellasstyle nu steeds luxere activewear merken in, een echte niche dus.
Kort nadat ze hiermee gestart was, werd ze zwanger en dat gaf een hele nieuwe dimensie aan haar leven. “Het is wel pittig, een kindje opvoeden en een onderneming runnen, naast een fulltimebaan.” Maar ze had er al zoveel in geïnvesteerd dat ze besloot door te pakken. Het werkt omdat ze graag onder druk presteert en van dynamiek houdt. Dat is maar goed ook: Stella houdt alle trends op het gebied van activewear in de gaten, doet de grafische vormgeving van de site, schrijft de teksten en vertaalt ze, doet de bestellingen van nieuwe collecties, de marketing, sales, boekhouding en verstuurt zelf de pakketjes, het liefst binnen 24 uur. Mensen vragen haar vaak: hoe doe je het allemaal? Stella: “Je moet het gewoon doen. Als je iets ècht wilt, dan lukt het ook.”
Roots
Stella is dol op Amsterdam. Haar roots liggen hier, bijna al haar vrienden komen uit Amsterdam en ze kan zich goed meten met haar internationale klantenkring door de diversiteit die ze als kind al in de stad en in haar vriendenkring ervaarde. Ze houdt van het directe van de Amsterdammers: “We zijn gewend meteen iets te zeggen, we hebben het hart op de tong. Niemand trekt zich daar iets van aan, je moet het met een korreltje zout nemen.” Ook houdt ze ervan dat iedereen zichzelf kan zijn in de stad, al mist ze soms wel de vibe van de stad van vroeger.
Voor de vestiging van haar showroom is er nooit sprake geweest van een andere stad. “Met een A-merk begin je in Nederland altijd in Amsterdam en nergens anders.” Ze wordt ook bijna dagelijks benaderd door merken die haar zien als ingang voor business in Amsterdam. Stella is erg kritisch: het moet echt exclusief zijn, duurzaam en het liefst deel uit maken van de Global top 20 meest invloedrijke activewear merken. Ze benadert daarom soms ook zelf merken die ze graag in haar collectie wil hebben, bijvoorbeeld van veelbelovende jonge ontwerpers.
Exclusieve activwear
Het leukste aan haar bedrijf vindt Stella dat ze mooie kleding verkoopt die je bijna nergens anders in Nederland ziet: onderscheidend en anders. Het is kleding waar je lef voor moet hebben, van hoge kwaliteit is maar die tegelijkertijd heel comfortabel is. “Je ziet overal dat luxe sportmode steeds meer leading wordt. Mensen willen comfortabele kleding aan, niet te ingewikkeld, maar wel on trend en stoer.” Steeds meer kledingmerken produceren ook activewear, zelfs de high-end designer merken hebben vaak streetwear in hun collectie.
Qua bedrijfsvoering kwam ze erachter dat niets zo veranderlijk is als de mode-markt: de zakelijke dienstverlening die ze al kende en de retailmarkt zijn totaal verschillend. Ze gaat erin mee, leert ervan en bouwt weer een heel nieuw netwerk op.
Stellasstyle vindt authenticiteit belangrijk en blijft weg van commerciële activiteiten, staat niet op evenementen, juist om exclusief te blijven. Wel komt ze regelmatig met Stellasstyle terecht in de bladen en kan ze op marketinggebied ‘meeliften’ op de merken die ze verkoopt
Duurzaamheid
Naast goede kwaliteit en exclusiviteit staat duurzaamheid van haar producten centraal. Daarom werkt ze alleen maar samen met merken die in het bezit zijn van duurzaamheidscertificaten en waar geen kinderhanden aan te pas zijn gekomen, met goede faciliteiten in de fabrieken. Ook werkt ze samen met een merk waar alleen maar vrouwen werken, niet alleen binnen het bedrijf en bij de fabrikant, maar ook in de supply chain.
Stella ziet nog vaak dat Nederlanders liever goedkope sportkleding kopen, zodat ze er meer van kunnen aanschaffen. Eigenlijk is dat niet erg duurzaam. “Je maakt het duurzamer door een mooie legging te kopen en die naar de sportschool te dragen, met hakken naar je werk aan te doen en met stoere sneakers naar een festival.” De stoffen voor activewear moeten aan enorm veel eisen voldoen. Het moet onder andere anti-transpirerend zijn, goed wasbaar zijn, pasvorm houden, niet tekenen, niet zakken, niet doorschijnen, zo strak mogelijk zitten en tegelijk wel een goede stretch hebben.
In andere landen als Australië, UK, US, Brazilië en ook in Scandinavië zijn activewear merken veel verder dan in Nederland. Zolang dat het geval is, zal Stella zich inspannen zodat wij hier er ook stylish uit kunnen zien tijdens het sporten of andere vrijetijdsactiviteiten!