Raja Felgata en Khalid Ouaziz runnen samen mediaproductiebedrijf Mr. & Mrs. Oasis, waaronder ook De Kleurrijke Top 100 valt. De top 100 was zeven jaar geleden hun eerste grote multimediale productie. Ze zagen de behoefte aan een nieuw platform dat zowel ondernemers, als mensen in de cultuur en politiek kon verbinden. Tegelijkertijd wilden ze een passend antwoord geven op andere lijsten die niet realistisch waren, omdat ze geen weerspiegeling van de realiteit vormden. Die lijsten vertegenwoordigden niet het Nederland waar ze in opgroeiden en al helemaal niet Amsterdam. Maar het was vooral een positieve beweging, een opsomming van mensen die kleurrijk denken en doen en die zelf ook de verbinding zoeken. Met de lijst zetten ze mensen op de kaart die zichzelf misschien niet als rolmodel zien, maar het wel degelijk zijn.
Creatieve breinen
Raja en Khalid zijn naast zakelijke partners in het dagelijkse leven ook partners. Raja komt uit een ondernemende familie, waarvan een groot deel in de jaren ’60 in Marokko bleef, toen velen juist naar het buitenland vertrokken. Onderhandelen zit haar dan ook in het bloed.
Na haar studie journalistiek ging Raja aan de slag bij AT5 en ontwikkelde zich verder in de journalistiek; Khalid komt uit de entertainmentbranche en woont sinds tien jaar ook in Amsterdam. Ze vinden Amsterdam een van de mooiste steden van de wereld, die bruist, vooral doorde 180 culturen die de stad rijk is.
Als partners werken ze heel veel samen. Zowel het huwelijk als het bedrijf stelt hen voor uitdagingen, maar het versterkt elkaar ook. Khalid: “We vertrouwen elkaar blind en beslissen alles samen.”
Samen met hun team en door nominaties via social media stellen ze elk jaar opnieuw een top 100 samen. De Kleurrijke Top 100 is ontstaan aan de keukentafel en komt tot leven tijdens de jaarlijkse lancering.“Je brengt het naar een locatie, het groeit als platform en mensen vinden zich erin.” Want het gaat altijd om het grotere plaatje. Mensen hebben door de lijst het gevoel erkend te worden in hun werk. Er is ook interesse uit het buitenland in het concept. Ze zijn trots op hun idee dat zich zo heeft ontwikkeld en op eigen manier impact heeft op de beeldvorming in de samenleving. Maar ze zien zichzelf slechts als een van de vele middelen voor het grotere doel, als een van de partijen die bijdragen aan diversiteit en verbinding.
Nieuwe generatie
De top 100 vervult een behoefte, want er is een hele nieuwe generatie die de dienst uit gaat maken, maar nog niet altijd wordt gezien. Een generatie die anders onderneemt, die zich bijvoorbeeld specialiseert in het nieuwe werken, met een grote diversiteit aan ideeën en aanpak. “Er is een groot aanbod van vrouwelijke startups en ondernemers die zzp’er zijn geworden uit noodzaak, omdat ze bijvoorbeeld niet worden aangenomen bij grotere bedrijven, zoals net afgestuurde juristen bij advocatenkantoren. Al deze mensen vallen niet in de traditionele rol van ondernemerschap.” De kleurrijke top 100 presenteert invloedrijke mensen aan een groot publiek. “Het is een gemiste kans dat niet te doen: ze zijn succesvol, dat kan elkaar alleen maar versterken.”
Raja en Khalid zijn elke dag bezig met de top 100, ook om partners en financiële partners zoeken. Daar is veerkracht en doorzettingsvermogen voor nodig. Ze werken nu samen met ABN Amro, EY, Clifford Chance, Gemeente Amsterdam en het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Het commerciële gaat hand in hand met het principiële. Hun rol hierbij is het verbinden van verschillende netwerken met elkaar. Zo kunnen deze elkaar versterken: verschillende partijen vinden elkaar in nieuwe netwerken. Op die manier is ook Next Gen Women, een platform ter versterking en ondersteuning van de positie van de nieuwe generatie vrouwen, ontstaan.
Top 1000
In 2020 bestaat de top 100 tien jaar en zal er een top 1000 gelanceerd worden. Dat terwijl ze beiden die eerste keer toch echt dachten dat het eenmalig zou zijn. De eerste drie à vier jaren moesten ze zich continu bewijzen, maar toen werd het interessanter voor grote partijen, omdat zij de mensen in hun netwerk hadden waar bedrijven en organisaties naar op zoek waren. Ze leerden commercieel te denken en om naast hun idealen, ook over geld te praten. Door Amsterdamse nuchterheid met Marokkaanse trots te combineren leerden ze het spel van onderhandelen, niet te bescheiden zijn en af en toe hoog inzetten. Zodat er geld is om terug in het bedrijf te stoppen en er verderaan te bouwen. “Dat is ook ons advies aan ondernemers: durf hoog in te zetten.”
De top 100 is inmiddels een sneltrein, een goed geoliede machine. De boekjes worden gebruikt bij meerdere organisaties, en volgend jaar zullen er zelfs twee spin-offs gelanceerd worden.