Dennis de Borst is als directeur de derde generatie binnen het Amsterdamse familiebedrijf Febo. Zijn opa begon in 1941 met bakkerij Febo aan de Amstelveenseweg en startte voor de avonduren met het produceren van snacks, een unicum in die tijd. Het bedrijf groeide snel en Dennis liep als achtjarig jongetje al in het bedrijf rond, mocht met de chauffeurs mee op route door Amsterdam, wat hij natuurlijk prachtig vond. Een aantal werknemers van nu werkten er toen al.
Dennis kwam toen vaak bij de Febo op het Stadionplein als Ajax daar in het Olympisch Stadion speelde; ook dat Amsterdamse fenomeen is hem dus met de paplepel ingegoten. Samen met Oos Kesbeke en Dave Lieverse runt hij sinds 2012 een skybox in de Amsterdam Arena, vernoemd naar Johan Cruijff: Café Johan is een business café voor liefhebbers van Ajax en Amsterdamse gezelligheid en ondergebracht in een stichting. De opbrengsten komen ten goede aan de Johan Cruyff Foundation.
Ook bij de Arena, bij de hoofdingang, bevindt zich de Febo Boulevard, het eerste Grand Café van Febo. Het is er enorm druk tijdens wedstrijden en evenementen, helemaal als er een Amsterdamse zanger optreedt en zo het publiek verleid wordt om na een thuiswedstrijd van Ajax ook nog een drankje of snack te komen nuttigen.
Lange dagen
Dennis vindt Amsterdam een geweldige stad die bruist en enorm in beweging is; de 27 winkels in Amsterdam doen het heel goed. Ook de vele toeristen weten Febo goed te vinden en waarderen de snacks “uit de muur” enorm. Maar dat wil niet zeggen dat exporteren naar het buitenland in de planning zit: alle producten worden elke dag vers aangeleverd aan alle vestigingen en invriezen is iets waar Dennis niet aan begint. Dat valt niet binnen de filosofie van het familiebedrijf, dat zelf alles dagvers produceert. Er wordt sowieso geen enkele concessie aan kwaliteit gedaan: “Als de roomboter morgen vijf keer zo duur wordt, zullen wij geen gram minder boter gebruiken.”
De Febo breidt continu uit, met veel nieuwe winkels, in december was er nog de opening van een drive in Oostzaan, die enorm aanslaat. Binnenkort opent nog een in Wormerveer. Het scouten van nieuwe locaties doet Dennis zelf, samen met een oud-franchisenemer. Dennis werkt sowieso hard en maakt lange dagen: hij is elke dag aanwezig bij het productieproces dat s’ ochtends om half 6 begint, op vrijdag om half 5, zodat de eigen vrachtwagens zes dagen per week op tijd kunnen vertrekken om de 70 winkels in het hele land te bevoorraden. Eerst deed hij alles samen met zijn vader, maar in 2006 nam Dennis de dagelijkse leiding over. Zijn vader is nog elke dag op de zaak. Een kwaliteitsmanager helpt Dennis nu tijdens het productieproces. Dat is waar zíjn hart eigenlijk nog steeds het meest ligt: op de werkvloer. Maar aangezien hij zich als directeur logischerwijs ook nog bezighoudt met allerlei andere zaken binnen het bedrijf, gaat hij vaak als laatste weg.
Love brand
Febo gaat met z’n tijd mee met de campagnes van Bureau Natwerk, een creatief reclamebureau dat speciaal voor de 75ste verjaardag de Drijf In verzon: een drijvende Febo, speciaal voor bootjes in de grachten. Een enorme hit, uit onderzoek op social media bleek hoe zeer Febo een ‘love brand” is. “De naamsbekendheid is enorm, mensen houden van de het bedrijf en geven het een 8.4” vertelt Dennis trots. De campagne werd door alle media enorm opgepikt, net als de speculaaskroket en een pop-up automatiek in de P.C. Hooftstraat om de nieuwe huisstijl te promoten. Een nieuwe pr-stunt is in de maak, inclusief merchandise, maar daarover vanaf 1 mei meer!
De Febo recepturen, nog van Dennis z’n opa, zijn natuurlijk geheim, maar verder mogen gasten alles weten van de ingrediënten en leveranciers waar Febo mee samenwerkt. Het bedrijf werkt zo lokaal en duurzaam mogelijk en staat dierenwelzijn voorop, het rund-, kalfs en varkensvlees wordt al meer dan 40 jaar geleverd door Kouwenhoven Vlees uit Amsterdam. Het rund- en kalfsvlees komt van koeien die grazen in de weiden van Abcoude en de Achterhoek, er wordt uitsluitend gewerkt met comfort kip en het varkensvlees heeft een milieukeur.
In de toekomst blijft het bedrijf waarschijnlijk in de familie: ook Dennis’ zoon, nu zestien, ging net als Dennis als klein jongetje al mee naar het bedrijf en is er nu in de vakanties werkzaam.