Virginie heeft al ruim 20 jaar ervaring in de media. Ze heeft jarenlang cross-mediale marketing- en salesplannen ontwikkeld in de tijd dat ze bij een groot mediabedrijf werkte. Ze geloofde echter in de noodzaak van een eerlijk en transparant marketingbureau, met open calculaties, specifiek gericht op B2B. In 2014 startte ze daarom haar B2B marketingbureau WINNRS en inmiddels heeft ze zes medewerkers in dienst. Die houden zich dagelijks bezig met leadgeneratie door middel van content marketing en marketing automation. Hoe bereik je de doelgroep, hoe vertaal je vaak complexe of droge materie naar behapbare, interessante en converterende content? “Wij vinden het leuk om ons in de meest complexe onderwerpen vast te bijten.”
Resultaatgericht
Zowel Virginie als haar team is extreem resultaatgericht. Ze volgen nauwgezet de data en de posities van de klant in Google, wat de concurrentie doet, hoe die presteert. Vervolgens doen ze er alles aan om te zorgen dat hun klanten beter dan hun concurrenten presteren. Ze werken voor bedrijven die hun concurrentie willen verslaan, en die concrete resultaten willen. Dat dat heel goed lukt, blijkt wel uit het feit dat veel van de klanten van het eerste uur dat nog steeds zijn. Klanten leveren ook nieuwe klanten aan en daardoor groeit het digital marketingbureau organisch: Virginie heeft geen groeistrategie of groeiplan.
Ze wil liever het beste B2B digital marketingbureau zijn dan het grootste bureau: geen groei om de groei. Organisch blijven groeien en klanten zo goed mogelijk blijven helpen. Virginie adverteert niet, maar past de strategie die zij voor klanten ontwikkelen ook in haar eigen bedrijf toe: een goede vindbaarheid zorgt voor meer relevant websiteverkeer en relevante content zorgt voor betere leadgeneratie resultaten, meer klanten en meer ambassadeurs. De aanvragen van nieuwe klanten komen dus ‘vanzelf’ binnen.
Ownership en ondernemersmentaliteit
Toen Virginie haar bedrijf startte moest ze al snel mensen aannemen, zo hard ging het met de opdrachten. Ze werkte eerst met freelancers, maar was daardoor al snel te druk met projectmanagement, terwijl ze liever strategisch bezig is. Virginie noemt zichzelf een echte data nerd. Ze is gek op cijfers en tools. Nieuwe klanten zeggen daardoor vaak bij aanvang van een project: we willen wel dat jij het doet. Maar haar team kan de meeste werkzaamheden veel beter uitvoeren dan zijzelf, ze heeft zich omringd met specialisten. “Ik spreek ze dagelijks aan op hun verantwoordelijkheid, op ownership. Je kan hier verdienen wat je wilt. Als je prestaties bovengemiddeld goed zijn, dan moet je dat ook belonen. Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen. Ik geloof in medewerkers bovenmatig belonen als ze bovenmatig goed werk leveren.”
Ondernemersmentaliteit vindt ze ook belangrijk: behandel een klant en zijn budget alsof het je eigen bedrijf en geld is. En vraag jezelf elke dag per klant af: ‘hoeveel leads hebben we voor deze klant gegenereerd, hoeveel hebben wij voor deze klant aan omzet opgeleverd en is dat meer dan wij kosten?’
Focus en vertrouwen
Het komt regelmatig voor dat een klant iets vraagt en dat ze adviseert om dat juist niet te doen. “Bijvoorbeeld als data laat zien dat het geen zin heeft.” Ook kan het gebeuren dat wat de klant wil, buiten de scope van WINNRS ligt. Virginie heeft een hele duidelijke focus wat ze wel en niet doen. “Klanten vragen ons vaak of we steeds meer willen doen, omdat we zulke goede resultaten behalen en omdat er vertrouwen is. We krijgen wel aanvragen waarvan ik weet: daar kunnen we wel geld aan verdienen, maar geen succes van maken. Of: daar zijn wij veel te kostbaar voor, dat kan een ander net zo goed en goedkoper. Dan geven we dat aan en dan doe ik het dus niet.”
De klanten variëren van MKB bedrijven tot corporates, ze hebben met elkaar gemeen dat ze echt iets willen bereiken op het gebied van online leadgeneratie. Jammer genoeg kampen online marketingbureaus met een vrij slecht imago, vanwege slechte service, afspraken niet nakomen, listige kickbacks en media commissies. WINNRS heeft bij nieuwe klanten soms last van dat imago, door partijen die aankloppen bij WINNRS maar een nare ervaring hebben met een ander bureau. Dan moeten ze heel erg hun best doen om in die eerste maanden het vertrouwen terug te winnen. Dat lukt eigenlijk altijd, bijvoorbeeld door de heldere timetracking die tot op een kwartier nauwkeurig wordt bijgehouden. In het begin vonden nieuwe medewerkers dat wel eens gek, omdat ze dat bij andere bureaus helemaal niet hoefden te doen.
The sky is the limit
Toen ze startte als ondernemer twijfelde Virginie of ze zich in Amsterdam wilde vestigen, maar de stad zorgt voor credibility en ze is erg blij dat haar bedrijf er gevestigd is. Ze houdt van Amsterdam. Als ze bijvoorbeeld op de Zuidas rondloopt, denkt ze: “Wow, dit kan allemaal. The sky is the limit.” Ze wordt er blij van en het triggert haar om nog beter haar best te doen.
De naam WINNRS maakt het al duidelijk: de wil om te winnen en de beste te zijn. Ze is een perfectionist. Haar team weet ook dat de lat hoog ligt. Daar kunnen ze goed mee omgaan, sterker nog, ze gaan ook pas naar huis als ze hun uiterste best hebben gedaan. Een mooi voorbeeld van de doortastendheid van haar team was dat voor een klant steeds de Google advertenties werden afgekeurd. Haar medewerkers waren weken bezig met het uitzoeken daarvan. “Door ons kan nu de hele branche weer adverteren.”
Virginie is trots op haar team en geniet van de teamspirit, het samen successen vieren en leuke dingen doen. Een leuk kantoor voor de medewerkers vindt ze belangrijk. Het geeft energie om ‘met zijn allen te knallen.’ Ze geniet ervan dat medewerkers zich ontwikkelen, het WINNRS DNA voelen, een stap extra zetten. Ook wordt ze erg blij van tevreden klanten, nieuwe dingen ontdekken en daarin vooroplopen. Precies dat wil ze in de toekomst het liefst blijven doen.