Erik wist op de middelbare school al dat hij ondernemer wilde worden: hij startte zijn eerste bedrijf op 21-jarige leeftijd, gedreven door drang naar avontuur en een sterke hang naar vrijheid. Hij wilde zijn eigen verhaal schrijven en niet voor een baas werken, die bepaalt toch wanneer en waar je met wie moet werken; geen vrijheid dus.
Erik groeide op in Noord-Brabant, studeerde economie in Maastricht en vertrok daarna naar op avontuur naar Nieuw-Zeeland, waar hij in de import en verkoop van kunst belandde. Daarnaast hield hij zich bezig met de bouw van blokhutten onder het motto: “Verstand ervan krijg je vanzelf wel.”
Na zes jaar keerde hij terug naar Nederland en vanzelfsprekend belandde hij in Amsterdam, omdat hij het een mooie, levendige stad vindt, weliswaar de hoofdstad, maar toch klein gebleven.
Persoonlijke beleving
Erik runt Van Gogh Studio, een webshop waarop hij handgeschilderde Van Gogh replica’s in olieverf op doek verkoopt. De reproducties, in olieverf op doek, benaderen het origineel zo dicht mogelijk. Naast die hoge kwaliteit van de schilderijen is online marketing heel belangrijk en dat gaat goed: hij verkocht al in 23 verschillende landen.
Driekwart van zijn klanten komt uit Amerika en een belangrijke verkooptool is de chatfunctie op de site waar klanten vragen kunnen stellen. Die persoonlijke aandacht zorgt voor vertrouwen. Wegens het tijdverschil geeft Erik regelmatig midden in de nacht antwoord op hun vragen, terwijl zijn klanten waarschijnlijk denken dat hij nog op kantoor zit. Ondanks het feit dat de webshop een digitale winkel is, is klantgerichtheid, klantvriendelijkheid en zelfs een persoonlijke band heel goed mogelijk.
Zijn grootste kick krijgt hij van de soms ronkende reviews van klanten: “Het leuke is dat de site voor klanten ook een manier is om het verhaal van Van Gogh persoonlijk kunnen beleven: zich voorstellen hoe het leven in de 19e eeuw was, reizend door Frankrijk zonder geld…Een persoonlijke beleving door een digitale webshop: dat had ik zelf van tevoren niet kunnen verzinnen!”
Diversiteit
Erik besteedt het grootste deel van zijn tijd aan de webshop, maar heeft daarnaast nog een aantal andere bedrijven waarin hij zich bezig houdt met champagneproeverijen, zoekmachine optimalisatie en hij treedt op met zijn band 2CV Gypsy Jazz, die hij ook als bedrijf beschouwt.
Erik ging verschillende partnerships aan en ondervond dat eenduidigheid daarin van essentieel belang is: “Je kan een bedrijf op heel veel manieren invulling geven. Met zijn tweeën werkt het eigenlijk alleen als de taken volledig verdeeld zijn. Je moet je eigen weg volgen, de weg die bij jou past. Een bedrijf moet een verlengde zijn van wie jij bent. Dan doe je het met passie en gaat alles van nature.”
Daar haalt Erik dan ook zijn inspiratie uit: dat bedrijven van nature ontstaan uit andere bedrijven. In zijn geval waren er eerst de champagneproeverijen die goed online gevonden moesten worden, dus begon hij zijn zoekmachinebedrijf. Erik ziet overal kansen en heeft zoveel interesses, dat hij soms zijn best moet blijven doen om te focussen, maar met de succesvolle webshop slaagt hij daarin.