• home
  • Home
  • Over
  • Ondernemers
    • centrum
      • Yet ten Hoorn van De Goede Zaak Amsterdam
      • Mark Vreeswijk van LEDesign
      • Diana van Laar van café ’t Mandje
      • Hans Prummel van De Naamafdeling
      • Petra Ruijs van MS de Jordaan
      • Ruud Stelder van Lightspeed POS
      • Erik van der Velde- Van Gogh Studio
      • Angelika Groenendijk-Wasylewski van YDU
      • Imke Grijpma van Servicio
      • Winston Sawat van WS Works
      • Angelique Stolk van Gassan
    • zuid
      • Selma Duinkerken van Tubino
      • Clara van Clara’s Champagnes
      • André Feiner van Wijnhuis Zuid
      • Raymond Tuinstra van KoerierAmsterdam.net
      • Bert Lassche van Lassche & Van Zutphen advocaten
      • Floor van Ede van Brasserie van Baerle
    • noord
      • Kai Brouwer van Sparkforce
      • Asya Er van schoonmaakbedrijf Acacia
      • Ingrid van der Oord en Britt Kreeft van Bring at Work
      • Serge de Sousa van Whello
      • Dennis de Borst van Febo
      • Renate Buschman en Sandra Hartgerink van Blinkfotografie
      • Fred Scholten van SocialConcept
    • west
      • Nasser al Kamouchi van Whello
      • Jolanda Oskam van JOInspirations
      • Stella Soekhlall van Stellasstyle
      • Helen Schiltmeijer van Combiwel voor Kinderen
      • Rouella Maria van 2Colored
      • Ruxshin Bischoff van Das Büro- Duits voor bedrijven
      • Raja en Khalid van Mr. & Mrs. Oasis
      • Oos Kesbeke van Kesbeke fijne tafelzuren
      • André de Bruin van Straetus Incasso
      • Edward Kolkmeijer van Drukwerkservice Amsterdam
    • oost
      • Iboya Triz van Iboya Training
      • Arine Huijboom van Netwerkpro
      • Jan Willem Hens van Parel Beheer
      • Oda van Stekelenburg van Oda’s Italia
      • Remko Roosjen van MAAK Advocaten
      • Frank Heyn van Frank’s Smokehouse
      • Kuno Breen De Beautycoach
    • zuidoost
      • Virginie Versteegh van WINNRS
      • Rick Burgers van LEQUAL
      • René Reijenga van Screenen.com
      • Het AmsterdamDiner
    • Amstelveen
      • Irene van der Zwan van MKB Forum
      • Wouter Koppen van Stichting Bijenhulp
    • Weesp
      • Marike Timmermans van UwPersvoorlichter
    • Dennis Stokman en Jules van Dongen van Blauwe Monsters
    • René van Stein- van Stein Consultancy
  • Agenda
  • Contact
  • FAQ

Verhalen van echte Amsterdamse ondernemers

personal styling Foto: Marc Evenhauz
Ondernemers, west

Jolanda Oskam van JOInspirations

Jolanda begon ruim drie jaar geleden met haar stylingbedrijf JOInspirations. Eigenlijk volgt ze daarmee haar allereerste passie. In het kleine dorpje in Groningen waar ze opgroeide was ze een vreemde eend in de bijt, omdat ze van jongs af aan al geobsedeerd was door fashion en lifestyle. Ze droeg altijd andere kleding dan de rest en genoot ervan om op te treden. Vol bewondering keek ze naar de tv-presentatrices die zich elke dag mooi mochten aankleden, met verzorgd haar en make-up. Desondanks besloot ze heao-communicatie te gaan doen, een goede keuze, zo blijkt, want in haar huidige vak kan ze veel van die marketing-achtergrond goed gebruiken.

Het roer om

Jolanda werd een succesvolle marketingmanager, vormde nieuwe afdelingen en schreef de plannen daarachter. Maar gelukkig was ze niet. Toen klapte ook nog haar huwelijk en kreeg ze bij een reorganisatie een functie aangeboden waarin ze zich niet kon vinden. Ze besloot na een jaar vol twijfel het roer radicaal om te gooien en van haar passie haar werk te maken; ze ging als styliste aan de slag. Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot, want ze kende niemand in die wereld en had weinig ervaring. Ze deed de basistraining bij de Style School van Danie Bles en benaderde ondertussen veel bedrijven en pr-bureaus. Ze maakte een businessplan en marketingplan en zei tegen zichzelf: je bent de beste. Dat ze op de goede weg was, bleek wel tijdens kennismakingsgesprekken met headhunters. Als ze dan vertelde over haar passie voor fashion en lifestyle, hoorde ze regelmatig dat haar ogen gingen stralen. “Dat was de bevestiging: ik moest hier iets mee doen.”

 The place to be

Amsterdam is op fashion en stylinggebied the place to be: de grote pr-bureaus, brands en magazines zitten hier. De stad vormt een goede mix van (high end & high street) fashion, vintage en designers en het grootste gedeelte van haar clientèle zit er. Ze zou iedere avond naar een event kunnen gaan, maar is inmiddels selectiever en kritischer geworden. Toch is ze een echte netwerker en vindt het leuk mensen te leren kennen en nieuwe mensen te ontmoeten. Netwerken is een belangrijke manier om jezelf in the picture te zetten en uiteindelijk nieuwe opdrachten te krijgen. Ook haalt ze inspiratie uit de vele kunst en cultuur, en gewoon van de straat: “Ik ben altijd met mijn werk bezig, zie altijd wel dingen die ik kan gebruiken. Als ik iemand er leuk uit vind zien, geef ik graag een compliment. Ik weet door mijn vak dat mensen zich soms best onzeker kunnen voelen.”

Het inhuren van Jolanda als personal stylist past naadloos in de huidige trend van het uitbesteden van allerlei taken aan professionals, zoals au-pairs, personal trainers enzovoort. Het scheelt ook nog eens aanzienlijk in de kosten, want met Jolanda als personal stylist en personal shopper behoren miskopen tot de verleden tijd.

Personal styling

Jolanda is trots op wat ze bereikt heeft. Ze wordt regelmatig gebeld voor klussen en kan inmiddels ook wat dat betreft selectiever zijn. Ze doet veel personal styling van zakenvrouwen en zakenmannen. Van haar klanten wil ze precies weten: wie ben je, wat zijn je dromen, je ambities? Ze dwingt haar klanten na te denken over wie ze zijn en wat ze willen. “Je wilt tenslotte uitstralen hoe je je van binnen voelt.” Bij vrouwen met topfuncties denkt ze ook mee over hoe ze het beste hun vrouwelijkheid kunnen inzetten. Hoe zorg je ervoor dat je je niet als man gaat gedragen en kleden? Ze werkt samen met advocaten, zzp’ers, maar ook professionals in de dienstverlenende sector. Het gaat bij personal styling om je uitstraling, de manier waarop je je presenteert. Kleding, haar, make-up én houding doen ertoe. Eigenlijk je totale presentatie. Kleding, waarin jij je goed voelt en uitstraalt wat je wilt uitstralen, bepaalt uiteraard een groot gedeelte, maar het is meer dan een verpakking: het laat zien wie je bent.

Jolanda geeft ook kledingadviezen voor verschillende gelegenheden: een teambespreking of presentatie vraagt om een andere outfit dan een diner met klanten of gala. Ook adviseert ze tv-presentatrices en (zaken)vrouwen die als deskundige op tv komen. Eigenlijk helpt ze haar cliënten door middel van personal styling op individueel niveau hun eigen merk te creëren en vorm en invulling te geven aan hun passie. Hoe presenteer jij jezelf naar de buitenwereld? Trends zijn leuk, maar dat wil niet zeggen dat ze bij iedereen passen.

Fashion Consultant

Ook voor haar andere werkzaamheden komt haar marketingachtergrond goed van pas. Het feit dat ze uit de corporate wereld komt, helpt zeker bij de trainingen persoonlijke presentatie en business styling die ze geeft bij bedrijven. Ze wil ter voorbereiding altijd weten: wat is jullie strategie, is er een marketingplan?

Jolanda schrijft ook, bijvoorbeeld een fashion column voor Amsterdam XXXL. Daarnaast doet ze regelmatig styling bij fotoshoots voor magazines en fashion & trend shows. Ze selecteert ook hierbij de kleding, schoenen en accessoires zodat het totaalplaatje, het verhaal op beeld of het podium, klopt. Ook als fashionstylist kijkt ze altijd naar wat de uitstraling moet zijn. En ze is trots zelf ook steeds vaker als model gevraagd te worden.

Tot slot presenteert Jolanda events, bijvoorbeeld door samen met diverse merken advies te geven over de trends voor het komend seizoen en hoe je deze zelf kunt toepassen. Dit doet ze live en ook voor de camera voor video’s of vlogs.

Balans

Jolanda maakt twee keer per jaar de balans op, en vraagt zich dan af: waar sta ik nu? Haar businesscoach helpt haar ook om scherp te blijven. Ze is zakelijker en kritischer geworden, zorgt nu bijvoorbeeld voor een schriftelijk akkoord vooraf, want ook zij heeft  wel eens fouten gemaakt, dat hoort ook bij ondernemen. Het is geweldig om je passie te volgen, maar als ondernemer komen er ook veel andere dingen bij kijken. Binnenkort wil ze haar backoffice uit handen geven aan een professional. Zo krijgt ze zelf meer tijd om zich nog verder te verdiepen in wat ze het mooiste vak ter wereld vindt.

Aan ambitie ontbreekt het haar in ieder geval niet: ze is al bezig internationaal aan de weg te timmeren én ze wil op tv komen, het liefst natuurlijk met haar eigen programma over styling!

fashion and lifestylefashion consultantpersonal shopperpersonal stylingpersonal stylist
31 oktober 2018 by Florence Meershoek
Florence Meershoek

Op deze site schrijf ik positieve, pakkende verhalen over Amsterdamse ondernemers. Ik help ze hun boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen op hun doelgroep. Misschien ook iets voor jou? Ik schrijf een artikel over jou en jouw bedrijf, zorg voor een groot bereik en aandacht op social media. Ik help je graag verder!

Previous Post Next Post
Facebook Twitter Instagram Linkedin
© 2017 De Amsterdamse Ondernemer Back to top