Je zou kunnen zeggen dat het ondernemen Oos Kesbeke in het bloed zit; je zou net zo goed kunnen beweren dat het zuur bij hem door de aderen stroomt. Want hij werkte van kleins af aan, soms tegen wil en dank, al in de ambachtelijke inleggerij, in de weekenden en vakanties. Doosjes vouwen, potjes erin zetten, het magazijn vegen. Hij hoort nog steeds regelmatig van Fenny, die al jaren op kantoor werkt, hoeveel hij op zijn vader lijkt. Later werd zijn vader zijn allerbeste vriend, maar vroeger botsten ze weleens, juist omdat ze hetzelfde karakter hadden. Hij stapte tijdelijk uit de zaak en kon terecht in een pand op het Damrak; hij zag de rijen toeristen bij het VVV op centraal station, dacht ‘dat kan ik ook’ en begon zijn eigen ‘Dutch Tourist Information’. Binnen de kortste keren had hij ook een stalling met 500 tot 1000 fietsen. Het ondernemerschap zat er dus al vroeg in.
Innovatief
In 1999 nam Oos de leiding bij Kesbeke, maar wie inlegger wil worden, moet “wel een beetje gestoord zijn”. Het moet een roeping zijn, want het is heel hard werken. Tegelijkertijd vindt hij het “het mooiste en leukste vak van de wereld.” Naast de productie van de basisproducten, is hij continu bezig met innoveren, door zelf nieuwe producten te verzinnen of door in zee te gaan met mensen die nieuwe ideeën hebben. Zo kwam ook de samenwerking met Jonnie de Boer tot stand: ze konden het goed vinden, delen een voorliefde voor mooie spullen en lanceerden met Jonnie & Oos een serie mooie producten van hoge kwaliteit. Hij leert enorm veel van topchefs zoals Jonnie, die werken met kruiden en specerijen waar hij normaal niet mee in aanraking zou komen. Andere inleggers zijn heel traditioneel en de traditionele producten vormen ook bij Kesbeke de basis, maar hij vindt het ook ontzettend leuk nieuwe dingen te proberen.
Een nieuw project waar hij mee bezig is, is het inleggen van bonen, samen met Joke Boon, dé bonenspecialist. Bonen zijn een ondergeschoven kindje, maar met een revival bezig: het is een perfecte vleesvervanger! Binnenkort staan ze in de schappen van de Albert Heijn.
Maatschappelijk ondernemen
Oos houdt van Amsterdam. Hij vindt de mensen mooi en houdt van de Amsterdamse mentaliteit: de grote bek en het klein hartje. “Eigenlijk zijn het hele lieve mensen.” Zelf is hij ook direct: “Ik ben zoals ik ben, niet zo diplomatiek, maar bij mij weet je wel waar je aan toe bent.” Binnen zijn bedrijf, waar hij hecht met zijn team samenwerkt, heerst dan ook geen ellebogenmentaliteit. Zijn deur staat altijd open iedereen die er werkt kan bij hem naar binnen lopen met een probleem, dat ze samen oplossen.
Hij zet zich in voor een groot aantal maatschappelijke initiatieven. Het bedrijf dan ook MVO gecertificeerd, maar hij vindt het jammer dat die certificering zo kostbaar is: dat vormt een grote belemmering voor kleine bedrijven. Kesbeke steunt Kika, is KWF Zakenvriend van KWF Kankerbestrijding én ambassadeur van het sociaal akkoord, dat zich inzet om banen te realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Daarnaast sponsort hij de boottochten die de MS Jordaan organiseert voor het nationaal ouderenfonds en is zijn bedrijf een erkend leerbedrijf: scholieren kunnen een kijkje in de fabriek nemen en mogen een snuffelstage uitvoeren. Ze komen met klassen tegelijk, “spulletjes inmaken”. Zijn laatste project: alle daken volleggen met zonnepanelen.
Het merk Kesbeke is hip; ze hadden als eerste het ‘Amsterdam Made’ keurmerk en daar is hij echt heel blij mee. Helemaal omdat het ambacht, met z’n rijke traditie en historie, door de industrialisatie “naar de Filistijnen is gebracht”, aldus Oos. Fermenteren bijvoorbeeld, dat is nu ook helemaal hot maar bij Kesbeke doen ze het al jaren; bij hen is het helemaal niet nieuw. Hij hoopt voor de toekomst dat zijn bedrijf hip en trendy blijft en, niet onbelangrijk: dat er een beetje te lachen valt.