We ontmoeten Marike in café Wildschut, op een steenworp afstand van de straat waar ze geboren en getogen is. Vanuit haar wieg heeft ze de stad zien ontwikkelen. Daar waar haar moeder ’s middags aan een glaasje ranja zat om te genieten van de zon, eten wij nu een kom stevige erwtensoep. Marike komt nog graag in de stad en dat komt goed uit, want ze heeft er veel klanten.
Voordat ze als persvoorlichter begon, had Marike al een veelzijdige carrière achter de rug, waarin ‘het geschreven woord’ de rode draad bleek. Haar liefde voor het nieuws ontdekte ze bij de start van Novum Nieuws in 2001, in een oude Citroëngarage. Samen met de hoofdredacteur en een journalist richtte zij Novum Nieuws op. Na ruim vier jaar en evenzovele veroveringen van deelmarkten en een korte flirt met Narrowcasting, zocht Marike ruimte. Ruimte om te ontdekken wat haar nu werkelijk drijft.
Expertstatus
In die periode belde de directeur van Yellowbrick. Er werd een nieuwe kaart geïntroduceerd met een duo functie: autobezitters kunnen een kaartje kopen én zich met één telefoontje of sms’je aanmelden. “Dankzij Yellowbrick ontdekte ik hoe leuk het is om feiten tot een verhaal te kneden en dat verhaal naar de media te brengen. En dat wilden mijn zakelijke relaties ook: mij inschakelen op het moment dat ze iets te vertellen hebben.” Haar werk voelt heel natuurlijk. Marike verkoopt een verhaal en de start is vaak een persbericht met een, soms wat schurende, kop. “Je wilt prikkelen en zorgen dat de media jouw persbericht lezen. Er komen dagelijks honderden persberichten op een redactie binnen en de enige manier om ervoor te zorgen dat jouw bericht gelezen wordt, is door een krachtige kop. Natuurlijk moet de inhoud kloppen en goed geschreven zijn, maar de kop is de eerste binnenkomer.”
Voetstuk
Marike helpt ondernemers met het vergroten van hun naamsbekendheid of het versterken van hun expertstatus. “Bij ondernemers in het MKB zit enorm veel expertise en knowhow, maar is er vaak weinig ervaring met het naar buiten brengen van nieuws. Daarbij is iedereen bedrijfsblind, ook jij en ik. Je ziet zelf gewoon niet wat jou bijzonder maakt, omdat je te diep in de materie zit.” Betrokkenheid bij haar klanten geeft Marike energie. “Het is mooi om te zien wat media-aandacht doet met een organisatie of persoon. Het maakt ze trots omdat ze – door een onafhankelijke derde – op een voetstuk worden geplaatst.”
Raadsheren
Eens per jaar organiseert Marike een week met experts, die ze haar raadsheren noemt. “Mijn raadsheren adviseren mij ieder jaar over een vraagstuk dat ik aandraag. Die vraag gaat over mijn eigen ondernemerschap. De samenstelling van de groep varieert en wordt bepaald door mijn vraag van dat jaar. De raadsheren zijn bekenden, maar ook onbekenden waarover ik heb gelezen en denk ‘daar kan ik wat van leren’.” Eén week per jaar houdt ze haar raadsherenweek. Dan verzorgt ze een uitgebreide lunch en praten ze met en over Marike, UwPersvoorlichter en het ondernemerschap. De week helpt haar om een betere ondernemer te worden. “Het is enorm inspirerend, ik kan het echt iedereen aanraden!”
Licentie
Marike werkt samen met Caroline Ubachs en Maureen Veurman, beiden ook ervaren persvoorlichters. Die samenwerking is prettig en noodzakelijk om de kwaliteit van de diensten van UwPersvoorlichter hoog te houden of zelfs te verbeteren. Marike is daarom altijd op zoek naar nieuwe licentiehouders om de naam en faam van UwPersvoorlichter te verbreden. Als licentiegever investeert ze in professionele tools, zodat de werkzaamheden van de persvoorlichters effectief, efficiënt en met dezelfde richtlijnen worden uitgevoerd. Met de uitbreiding van het aantal persvoorlichters kan UwPersvoorlichter grotere klanten bedienen. Daarnaast wordt UwPersvoorlichter steeds vaker gebeld door de media wanneer ze een expert op een bepaald gebied zoeken. Marike wil – nog meer dan nu het geval is – een brug vormen tussen de media en ondernemend Nederland.